Portal Medycyna Grabieniec, Łódź, Grabieniec 13
Twoja wyszukiwarka

Jesteś 8931411
odwiedzającym

piątek 1 sierpnia 2014

ZDROWIE DZIECKA > siódmy i ósmy rok życia > szkoła

Higiena w szkole

Dzieci spędzają w szkole codziennie po kilka godzin. Czas ten jest poświęcony na przyswajanie wiedzy. Zarówno w domu, jak i w szkole konieczna jest dbałość o higieniczny tryb życia uczniów.
     Dbajmy, aby dzieci kładły się spać dość wcześnie i o stałej porze. Sprzyja to łatwemu zasypianiu, a rano dziecko jest wypoczęte. 7-9 latki powinny spać minimum 9-10 godzin.
     Przed wyjściem do szkoły dziecko musi mieć czas na zjedzenie pożywnego śniadania. Dzięki temu ma energię do zajęć w szkole. Każde dziecko powinno dostać również do szkoły kanapkę oraz sok lub wodę mineralną do picia – mając drugie śniadanie nie będzie głodne i spragnione w trakcie lekcji, a to sprzyja koncentracji na lekcjach.
     Często rodzice wykupują obiady w szkolnej stołówce. Jest to działanie godne pochwały - wiele dzieci może w ten sposób zjeść obiad w porze obiadowej.
     Dzieci, które skarżą się, że źle widzą muszą zostać przebadane przez okulistę. Niestety u niejednego dziecka stwierdza się wadę wzroku wymagającą korekcji okularowej.
     Dbajmy o to, aby w klasach było dużo zieleni. Patrząc na zieleń oczy naszych dzieci odpoczywają.
     Ławki i krzesełka muszą być dostosowane do wzrostu dzieci. Dla maluchów są niższe, dla starszych dzieci muszą być wyższe.
     Niektórzy nauczyciele organizują w trakcie lekcji krótką minigimnastykę dla rąk, głowy i kręgosłupa. Dzięki temu uczniowie są mniej znużeni długotrwałym siedzeniem.
     Ważne jest, aby dzieci wiedziały, że po każdej lekcji należy otworzyć okna i wywietrzyć salę - zapewniamy wtedy dopływ tlenu z powietrzem.
     Konieczne są lekcje wychowania fizycznego, na których dzieci mogą się \"wyżyć\" ruchowo. Nie zwalniajmy dzieci z tych zajęć, chyba, że istnieją bardzo poważne wskazania zdrowotne.
     Pilnujmy, aby dzieci odrabiały lekcje samodzielnie w ciągu dnia. Wieczorem będą zbyt zmęczone, żeby pracować efektywnie. Nasza rola powinna ograniczać się do sprawdzenia czy wszystko jest dobrze napisane i wytłumaczenia tego, co jest niezrozumiałe. Nie odrabiajmy lekcji wraz z dziećmi. Łatwo się do tego przyzwyczajają, a wtedy trudno będzie o samodzielność ich myślenia

lek. med. Ewa Pakuła